suddlogga,gfrktavla

Styrelsen hade vid årsslutet följande sammansättning:

Ordförande: Christina Börjesson

Vice ordförande: Caroline Andersson

Kassör: Henrik Olsson

Sekreterare: Eva Carlson

Ledamöter:

Elisabet Möller
Klas Josefsson

Mari Fagerlund

Jennyann Karlsson

Cia Hultcrantz

Suppleanter:

Helena Svedlund

Lovisa Bengtsson

US representant våren: Julia Franzén

US representant hösten: Sophie Ryrberg

Suppleant Carina Rung invaldes vid årsmötet men avgick i oktober 2013 av personliga skäl.

Valberedningen
Valberedningen har under 2013 bestått av:
Anneli Berg, sammankallande

Elisabeth Warberg, ledamot

Gunilla Walther, ledamot

Gunilla Taylor, suppleant

Sammanträden

Årsmötet för föreningen hölls onsdagen den 20 februari kl 18:00 och därefter hade styrelsen sitt konstituerande möte. Under året har det sedan hållits 11 styrelsemöten och 11 arbetsmöten. Protokoll från samtliga möten finns anslagna på klubbens anslagstavlor. Styrelsen har även haft ett intern arbetsmöte om arbetsfomer och organisation.

Vad har hänt under 2013

Det har som vanligt varit ett fullspäckat år med många aktiviteter här på GFRK.

Våra nya stallrutiner som infördes förra året är nu befästa och vi upplever att detta var en bra omorganisation för både hästar och personal.

Årets Clinic under februarilovet med Elisabeth Lundholm var uppskattad och fick många besökare både från vår egen och närliggande klubbar.

Svenska Ridsportförbundet valde att lägga en av sina ridlärardagarna på GFRK. Det var roligt och det kom 80 ridlärare som fick se vår fina anläggning och höra lite om vår verksamhet.

Den årliga Fixardagen i Maj blev välbesökt och vi han lite av varje på vår anläggning bland annat olja paddock väggarna.

I oktober träffades representanter från stora delar av klubben och hade en utvecklingskonferens på Stenungsbaden i samarbete med  SISU.  På konferensen använde vi ett skattningsverktyg från SISU där man skattade vart föreningen befinner sig idag. Resten av konferensen ägnades åt framtida önskningar.

I klubbens regi har genomförts en större hopptävling sista helgen i oktober. Det blev många starter och ett lyckat arrangemang. Många ryttare berömmer vår fina anläggning och tycker det är roligt att komma hit och rida på vår stora ridbana inomhus.

Ekonomi

Även i år kan GFRK presentera ett positivt resultat vilket är mycket glädjande. Arbete med beläggning och kontroll på kostnader är viktiga byggstenar i detta.

Resultatet är dock lägre jämfört med de senaste åren. Skälet till detta är att Åby gymnasiet inte längre rider hos oss och ökade personalkostnader.

Renovering av vår anläggning har fortsatt under 2013 med en ny skåpsgång och renoverad sadelkammare i Östra stallet. Detta har finansierats med det bidrag & lån som Göteborgs Stad beviljade föreningen 2008. Nämnda bidrag/Lån är nu förbrukat. Fortsatta renoveringsarbeten, förbättringar av fastigheten måste nu finansieras via årliga överskott i verksamheten.

Föreningen har haft en fortsatt god likviditet under 2013.

Eftersom GFRK är en ideell förening finns det inget personligt vinstintresse i verksamheten. Allt eventuellt överskott från medlemmarnas ridavgifter, stallavgifter och manegekort går direkt tillbaka till verksamheten som t ex inköp av nya skolhästar och utrustning, förbättring av anläggning och lön till personal.

Vinstdisposition

Styrelsen föreslår att vinsten från 2013 överförs i ny räkning.

Anläggningen

Upprustningen av vår ridanläggning fortsatte även 2013.

De höj och sänkbara manegeväggarna har renoverats under året och fungerar nu utmärkt.

Vi har köpte en fyrhjuling som ska användas till harvning av ridbanorna och mockning av hagarna.

I år var det dags för Östra stallets att få sin sadelkammare renoverad, den invigdes festligt med smörgåstårta och cider. Även skåpsgången under läktaren i Östra Stallet fick ett rejält lyft med nytt golv och nya likadana skåp till alla hästägare för förvaring.

Paradingångens portar renoverades genom slipning och målning.

Två nya sjukhagar med bra underlag för hästar byggdes under sommaren och vi lyckades också få plats med två nya rast hagar på vår anläggning för att ge våra hästar en bra utevistelse.

Paddocken fick en ny mindre öppning och renovering av balkar.

En ny högtalaranläggning köptes in i slutet av året men har ännu inte hunnit monteras.

Ridskolan

Anställda på ridskolan har varit:

Kristina Engberg

Jane Mårtensson

Agneta Edberg

Linda Wallin

Tina Murén

Caroline Johansson

Goldie Lind

Sandra Frisell

Sanja Kalabic

Sofia Backman

Therese Munk

Linda Jonsson

André Stranne

Kim Strach

Caroline Claesson

Sara Wingård

Frida Åhs

Samt ett gäng med duktig helgpersonal som jobbat timmar i stallet för att våra hästar skall må bra.

Personalen har även i år deltagit på olika utbildningar i distriktets regi. För att förkovra sig har instruktörerna även tränat för bland andra Peter Härstam och Carina Möller.

Kompisdag var en ny aktivitet för året där medlemmar fick ta med sig en kompis för att visa upp vår fina klubb och på så sätt vinna fler medlemmar och ridande till Gfrk.

Ridläger och kurser arrangerades hemma på vår egen anläggning precis som förra året och blev attraktiva att vara med på.

Vi har under året utökat antalet tillfällen för att kunna rida privatlektioner för ridskolans ridlärare och dessa är väldigt populära och bokas upp snabbt.

Självständig ridning har hittat sin form och fler och fler ryttare provar på att befästa sina ridkunskaper på detta sätt.

Vi har investerat i headseat som används på lektionerna så att eleverna hör sin instruktör i en hörsnäcka. Detta har ökat den pedagogiska kvalitén på undervisningen.

De uppskattade tävlingarna hemma på vår anläggning som lektionsryttare kan vara med på har utökats och blivit ett populärt inslag i verksamheten.

SM i hoppning där årets Stall Mästare korades kördes för andra året i rad och dagen avslutades med gemensam grillning.

Julovsaktiviteterna var populära och Julkadriljen reds traditionsenligt på Julaftonsmorgon.

Hästar

Under året har det som vanligt bytts ut lite hästar. Några högst planerat, andra lite chockartat.

Som nya kom Don Celtic, Ashwood Foxy, Cassius, Long Island och Zarin. Dom har bott in sig fint och har byggt vidare på vår tradition att ha riktigt fina lektionshästar.

Lilith flyttade till landet för att bli mamma, Casey flyttade till Stora Torp för att bli pensionär

Dillan trivdes inte som barnhäst och fick flytta.

Jasmine, Birk och Quinny förlorade vi i sjukdom respektive olycka. Dymka blev aldrig bra i sina ben och fick bli ängel. Alltid tungt när det drabbar våra älskade hästar.

På tävlingbanorna har våra lektionshästar fortsatt att imponera i dressyr, hoppning, gymkhana och voltige.

Tävling

2013 års klubbmästare i hoppning:

Lektionshäst:
Pernilla Gustavsson -Dux

Lektionsponny:
Elvira Nilsson – Alf

Vandringspriser 2013

Ryttarens pris går till

Matilda Schuster-Hägg

Hästens pris går till

Matilda Schuster-Hägg - Birchgrove Daimond

Cafeterian

Cafeterian har under 2013 drivits av Mahnaz Jadidi.

Hemsidan

Ambitionen för GFRK:s hemsida har precis som tidigare år varit att den skall uppdateras flera gånger i veckan, med aktuell och relevant information.
Vi har nu helt gått över till en Idrott Onlinehemsida. En hemsida som är vanlig bland andra idrotts- föreningar och som Riksidrottsförbundet gärna ser att man som idrottsförening använder sig av.
Hemsidan uppdateras främst av Goldie Lind, Jane Mårtensson samt Fia Niklasson, den sistnämnda ansvarar för Dressyrsektionens del.

Vi är oerhört tacksamma mot alla vänliga själar som hjälper till att göra hemsidan levande genom att skicka in bilder, resultat och dylikt.

Ungdomssektionen

I januari genomfördes US årsmöte där Elvira Nilsson, Evelina Jacobsson, Linn Olsson Fagerberg samt Melanie Bengtsson-Hjälmedala valdes in som nya styrelsemedlemmar. Greta Gianello, Sofia Backman, Isabella Andersson och Elin Andersson valde att avgå.

Sophie Ryrberg valdes som ny ordförande tillsammans med Julia Franzén som satt kvar till sommaren.

USdagen som anordnades strax efter årsmötet blev en dag med mycket planerade och en massa nya idéer som kom fram.

I mars arrangerades både skötarmöten och påskövernattning med mycket godis, film och mys!

På första maj anordnades enligt tradition familjedag. I år var det många besökare i blandade åldrar som kom och provade på att rida, fikade, såg på gymkhana samt voltige uppvisningar och åkte vagn bakom fina Sally!

I maj engagerades skötarna i skötar KM där Tyra tog hem vinsten med Jimmy.

I juni avslutades vårterminen traditionsenligt med US dressyr och många duktiga ekipage visade upp sig med fina resultat!

Baloo på GLTK:s familjedag

Höstterminen startades igång i augusti med ponnyledning på GLTKs familjedag. Många barn provade på att rida och många fastnade för fina Baloo & Alf.

Förberedelser/pluggande inför hästkunskapscup

Den 14 september åkte två lag, bestående av 3 US medlemmar vardera, deras lagledare Sophie samt chaufförerna Agneta och Julia till Strömsholm och deltog i Hästkunskapscup. Ingen vinst blev det men ändå tre biljetter till Göteborg Horse Show i februari.

I oktober anordnades Halloweenövernattning. Det blev en lyckad kväll med mycket spök, skrik och skratt!

I december bjöd US tillsammans med 8 barn från klubben på ett slående fint Luciatåg inne i manegen och genomförde även julklappshoppning som enligt många var en bra start på julhelgen.

Dressyrsektionen
Dressyrsektionens styrelse har under 2013 bestått av Carina Andersson (ordförande), Fia Niklasson (vice ordförande) och Sophia Djiobaridis (kassör). Övriga ledamöter har varit, Cecilia Ericsson, Angeline Farhoumand, Pernilla Ståhlberg, Jennyann Karlsson, Vendela Karlsson, Marie Stenbom, Moa Göransson, Margit Norling och Julia Zehlen.

Årsmöte
Under årsmötet, som hölls i februari, delade vi ut våra vandringspriser för bästa tävlingsprestationer under 2012:

Championatspokalen (MsvA-Grand Prix): Frida Johannisson - Roncalli

Seniorryttarpokalen (LC-MsvB):
Linda Wallin - Chingachgook

Ungdomsryttarpokalen:
Sofia Genne - Ming Mang R

Ponnyryttarpokalen:
Delades inte ut

Seriedressyren
Under januari-mars arrangerade vi traditionsenligt seriedressyr. För andra året i rad med fem serier på olika nivå, där deltagande i minst en av de första omgångarna samt finalen krävdes för ett serieresultat. Intresset var mycket stort både från våra egna medlemmar och deltagare från andra klubbar. Till sist blev det runt 100 startande i varje omgång. Sammanlagt 79 ryttare fick ihop ett serieresultat.

I sammandraget blev det ett gäng placeringar för våra duktiga GFRK-ekipage. I LC-serien fick BrittMarie Wiman - Di Lerium och Julia Franzén - Kongas rosetter. I LB fanns Julia Zehlen - Pour l'Amour och Elin Göransson - Top Gear bland de placerade. I LA tog Gunilla Stener - Chingachgook en fjärdeplats och i MsvC blev det en tredjeplacering för Ida Lundahl - Mad Max.

Nationell dressyr häst Åby 2013-05-31-06-02
Sophia Djiobaridis - Almonteño XIV

Under tre dagar i maj-juni arrangerade vi regionala och nationella tävlingar på Åbytravet med klasser från Lätt A upp t o m Grand Prix.

Det var en intensiv helg som inleddes med två dagars strålande solsken för att därefter avslutas med ett åskoväder på söndagen. Tävlingarna flöt på mycket bra under helgen, dels p g a en fin anläggning, men främst var det våra duktiga funktionärers förtjänst.

GFRK var väl representerat med ekipage i nio av elva klasser.

Lokal dressyr häst 2013-09-29
Sista helgen i september hade vi för tredje året i rad  lokal tävling på dubbla banor i ridhuset. På förmiddagen var det hästekipage med 28 starter i klasserna LB:3 och LA:1 och på eftermiddagen en liten klubbtävling för ponny med fem  ponnystarter i LC:1 och LB:1. Det blev relativt få starter då det tog tid att få tävlingen godkänd.

Vi hade en hel del hemmaryttare till start med representation både från privat- och lektionssidan. Bäst gick det för Louise From med Asterix och Sophie Ryrberg med Calino som blev fjärde- och femteplacerade  i LB:3. I ponnyklassen blev det Maja Hedström och Sugar Dandy´s Jack som vann.

Regional dressyr häst 2013-11-17
I november arrangerade vi regional dressyrtävling i ridhuset. 96 starter gjordes under dagen i klasser från LB:3 till Prix St George. Vi hade klubben representerad i fyra av fem klasser och det blev många fina ritter även om ingen av våra egna nådde till placering.

Klubbmästerskap
Klubbmästerskapet i dressyr avgjordes den 1 december. Även i år hade vi två domare för att ge alla chans att rida. Britt Hammar dömde hästekipagen och Anna Mann ponnyerna. Tävlingen reds i LC- St George där högre program gavs fördel genom koefficient på procenten. 47 starter blev det totalt under dagen.

2013 års klubbmästare i dressyr:

Privathäst:
Sophia Djiobaridis - Almonteño XIV

Privatponny:
Ebba Härnstam - Jacson

Lektionshäst:
Josefina Kristensson - Ikaros

Lektionsponny:
Anna Isacson  - Alf

Lag
Under 2013 ställde vi upp med ett lag i division I på ponny.

Division I ponny
Division I-laget

GFRKs lag vann både första och sista omgången av årets division I på ponny. Därmed kvalificerade de sig till höstens elitserie.

Under de tre omgångarna plockade de även på sig en massa individuella placeringar.

De som red i laget under seriens gång var Moa Göransson - Desirée, Elin Göransson - Top Gear, Ebba Härnstam - Maggie/Jacson och Isabella Andersson - Elarco. Lagledare var Peter Härnstam.

Individuella resultat
Frida Johannisson - Roncalli,  DM-brons 2013
Johanna Oskarsson- Chegina, DM-brons 2013

21 september blev det tre medaljer för GFRKs ekipage när DM för häst avgjordes. Bland juniorerna tog Johanna Oskarsson - Chegina brons. I YR-klassen blev det silver för Sofia Backman - Gineborgs Magnum. Sist men inte minst blev det brons för Frida Johannisson - Roncalli i seniorklassen.

Ebba Deijenberg Skiöldebrand med Aithon presterade fina resultat under året och tog sig till SM för unga ryttare, där de slutade sexa totalt! De blev även uttagna till UR-klasserna i Falsterbo och fick med sig två tredjeplaceringar därifrån.

Även  Carina Hackzell har haft framgångar under året med en Grand Prix-seger i Lilla Edet som kronan på verket. De kvalade även till SM, men en förarglig skada satte stopp för deltagande.

Funktionärer
Överlag har det gått bra att få ihop tillräckligt med folk till våra arrangemang under året. Vilket varit roligt eftersom funktionärerna har en avgörande betydelse för att vi ska kunna arrangera tävlingar.

Tävlingarna på Åby blev något av en prövning då vi inte var hemma på klubben, samtidigt som vi höll på under tre dagar varav den första en vanlig fredag. Men det var många som vill ställa upp och det fungerade väldigt bra, även om vi på fredagen var lite få.

Stort tack till alla som hjälpt till under året!

Dressyrsektionens vandringspriser

Dressyrsektionens vandringspriser för bästa resultat under 2013 går till:

Championatspokalen (MsvA-Grand Prix):
Ebba Deijenberg Skiöldebrand - Aithon

Seniorryttarpokalen (LC-MsvB):
Anki Tifelt - Destiny
Ungdomsryttarpokalen:
Ebba Deijenberg Skiöldebrand - Aithon

Ponnyryttarpokalen:
Moa Göransson - Desirée

Gymkhana

Gymkhanan började året med att anordna en Pay n race där det kom många duktiga ryttare och deltog! Vi har varit med i Bohuscupen där vi vann två deltävlingar och tog hem totalsegern och i Vårcupen där vi kom på tredjeplacering.

Vi har även anordnat ett SM-kval och SM där GFRKs lag tog hem en 4:de placering. Året avslutades med ett KM då Julianna Smith på Farina vann för andra året i rad.

Ridskolekommiteén

Våra aktiviteter under året var "Vår önskekväll" under teoriveckan.

Vi ordnade med uppskattat fika och temat i år var "Att börja tävla på ridskola" och Agneta och

Linda W de instruktörer som höll i det. Evenemanget var välbesökt

I samband med höstterminens första Pay'nride den 8 september, ordnade vi återigen en loppis i

Ridhuscaféet där klubbens medlemmar fick lämna in rid/häst/relaterade saker till försäljning.

Den blygsamma vinsten på ca 1000 kr gick till ridskolehästarnas utrustning.

Vi gjorde även i slutet av året en liten loppis med överblivna saker i samband med en Pay'njump.

I övrigt har vi med jämna mellanrum kallat till informella möten i caféet. Inbjudan har gått ut via mail till den lista av intresserade medlemmar vi har och vi har skrivit inlägg med inbjudan även på

GFRKs Facebooksida. Tyvärr har dessa möten inte lockat lockat många intresserade och vi anser att det inte känns meningsfullt att driva vidare Ridskolekommitteén i nuvarande form. Vårt förslag är att lägga kommittén vilande under 2014. Vi vill absolut fortsätta med det som fungerat bra såsom loppisen och Temakvällen under teoriveckan. Vi har ju en gedigen maillista där vi kan samla ihop frivilliga krafter till dessa evenemang.

Om klubbens medlemmar visar intresse för att starta upp Ridskolekommittén igen så välkomnar vi

givetvis detta. Därför vill vi inte lägga ned den helt, utan lämnar s a s dörren på glänt.

Vi tycker att vi lyckats med många saker; som bl a att väcka intresse för att arbeta som funktionär.

Vi har diskuterat mycket om säkerheten i stallet, hur nya medlemmar välkomnas, närvaro av

stallvärdinnor i stallet, temakvällarna där vi medlemmar fått önska ämne har kommit till stånd och framförallt - vi har lärt känna många av medlemmarna här i stallet. Men nu får vi fortsätta våra diskussioner i stallgången i stället för vid våra möten.

Flera av oss kommer säkert att lägga vårt engagemang på andra platser i föreningen i stället,

såsom i styrelsen eller som funktionär vid tävlingar.